- ett naturligt steg för kroppen -
 

Tunna sulor ger dig ett naturligt steg och ökad rörelsefrihet

Träning i skor med tunna sulor syftar till att hjälpa den som tränar att springa eller röra sig på ett mjukare och mer naturligt sätt så att fotisättningen sker på framfoten före hälen. Studier har visat att belastningen på knän och höfter blir 8 ggr mindre vid t.ex. löpning på detta sätt än vid löpning med hälisättning (som är vanligast om man springer med uppbyggda, dämpade skor).

Vår fantastiska kropp är utvecklad under en väldigt lång tid och är konstruerad för att landa med framfoten först när man springer. Genom denna teknik kan man undvika de vanligaste belastningsskadorna som så många löpare och motionärer råkar ut för t.ex. löparknä, benhinneinflammation, s.k. gubbvad, hälsporre och många andra löpningsrelaterade skador.

Av bl.a. den anledningen har många nytta av att testa denna teknik och använda skor med tunna sulor, utan lutning mellan häl och framfot. Det viktiga är att börja lugnt då musklerna långsamt behöver få anpassa sig. Räkna med ordentlig träningsvärk i vaderna i början.

Läs mer här och se alla modeller från FiveFingers, Merrell. VivoBarefoot, New Balance, ZEMgear m.fl